Szczecin. Most Długi
Most Długi był pierwszym mostem w Szczecinie i został zbudowany w 1283 roku w miejsce dotychczasowej przeprawy promowej. Obecnie łączy część miasta leżącą na Łasztowni z centrum. Drewniana, niezwodzona konstrukcja, która stanowiła południową granicę portu. Został znacznie poszerzony w czasie przebudowy w 1731 roku. Następna przebudowa mostu miała miejsce w 1820 roku i polegała na wymianie przęsła na zwodzone z dwoma podnoszonymi klapami oraz dobudowano dwa przejścia dla pieszych. Zmiany umożliwiły ruch statków o maksymalnej szerokości nie przekraczającej 11,2 metra. Pod koniec XIX wieku została podjęta decyzja o budowie nowego mostu. Przed rozpoczęciem budowy nowego mostu zbudowano most tymczasowy, którego budowę ukończono w grudniu 1900 roku. Jeszcze w 1900 roku rozebrano stary most, a nowy oddano do użytku 8 maja 1903 roku. Była to konstrukcja zwodzona, która posiadała podnoszące się klapy w ciągu 20 sekund. Po obu stronach mostu biegły tory tramwajowe i chodniki, pod którymi poprowadzono wodociąg i gazociąg. W kanałach poprowadzono kable elektryczne. Pierwszy tramwaj kursujący przez most musiał przez niego przejeżdżać siłą rozpędu. Dopiero w 1929 roku po położeniu sieci trakcyjnej nie było takiej konieczności. Most został wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie 20 kwietnia 1945 roku. Dopiero w sierpniu 1947 roku na filarach mostu położono drewnianą kładkę, a w 1959 roku most odbudowano na podstawie projektu Henryka Żółtawskiego. W 2000 roku przeprowadzono renowację mostu, kiedy to zespawano na stałe klapy i przestał być mostem zwodzonym.