ISSN 2081-7142
Rok X Numer 3 (70) październik 2017
Poniedziałek, 23 październik 2017

Mosty

  • Bytów. Most kolejowy
    Bytów. Most kolejowy

Most - budowla inżynierska wznoszona dla przekroczenia przeszkody (np. rzeki, kanału, zatoki, cieśniny, drogi, przejścia dla pieszych, doliny itp.) w celu przeprowadzenia ciągu komunikacyjnego. W zależności od przeznaczenia rozróżnia się mosty drogowe, kolejowe, drogowo-kolejowe, kładki (dla pieszych), kanałowe (umożliwiające przeprowadzenie kanału żegl. np. nad rzeką), akwedukty i inne. Większość mostów jest projektowana dla obciążeń taborem samochodowym lub kolejowym. Mosty nad suchymi dolinami nazywa się wiaduktami, a wieloprzęsłowe układy wiaduktowe — estakadami.

 

Bytów. Most kolejowy

Bytów. Most kolejowy z 1884 roku. Stan na 1 kwietnia 2010 roku

Most kolejowy nad rzeką Borują został zbudowany z ok. 1884 roku i był jednym z elementów linii kolejowej mającej biec od Bytowa do Miastka. Konstrukcja mostu wzorowana jest na rzymskich akweduktach. Sześć ceglanych przęseł łukowych opiera się na murowanych granitowych podporach. U szczytu każdego filaru znajdują się płaskorzeźby wykonane z piaskowca przedstawiające herby: kolei pruskich, Bytowa, Pomorza, Rzeszy oraz ...

Polanów. Czerwony most

Polanów. Czerwony most. Stan z lat 30-tych XX wieku

Czerwony Most - stalowy most kolejowy nad rzeką Grabową wybudowany w 1916 roku o długości 120 m. Most stanowi element rozebranej linii kolejowej Grzmiąca - Korzybie (długość 79 km). Swoją nazwę zawdzięcza barwie - kiedy był pomalowany na czerwono (nadal miejscami jest widoczny czerwony kolor na stalowej konstrukcji). Kalendarium linii kolejowej Grzmiąca - Korzybie: 1 listopad 1896 rok - oddano do użytku odcinek ...

Szczecin. Most Długi

Szczecin. Most Długi. Początek XX wieku

Most Długi był pierwszym mostem w Szczecinie i został zbudowany w 1283 roku w miejsce dotychczasowej przeprawy promowej. Obecnie łączy część miasta leżącą na Łasztowni z centrum. Drewniana, niezwodzona konstrukcja, która stanowiła południową granicę portu. Został znacznie poszerzony w czasie przebudowy w 1731 roku. Następna przebudowa mostu miała miejsce w 1820 roku i polegała na wymianie przęsła na zwodzone z dwoma ...

Szczecin. Most dworcowy

Szczecin. Most dworcowy. Początek XX wieku

W latach 1853-1854 zbudowano drewniany most w pobliżu dopiero co powstałego kolejowego dworca głównego. Most połączył Nowe Miasto z Kępą Parnicką. W latach 1898-1900 drewnianą konstrukcję zastąpiono nowym stalowo-kamiennym mostem, który posiadał zwodzone przęsło o rozpiętości 18 m dzięki, któremu możliwy był ruch statków na Odrze. Most był przyłączony do górnej jezdni obok dworca, a poniżej mostu przebiegała jezdnia ...

Szczecin. Most Kłodny

Szczecin. Most Kłodny. Ok. 1911 roku

Most Kłodny łączy lewobrzeżną część Szczecina z wyspą Łasztownią. Zbudowany został na przełomie XV/XVI wieku w konstrukcji drewnianej jako przedłużenie wcześniejszego pomostu. Pobieranie opłat celnych od wpływających do portu statków możliwe było dzięki pływającej kłodzie. W celu zapewnienia swobodnego przepływu królewskich galer przeprowadzono prace związane z poszerzeniem przęsła zwodzonego, które zakończono w 1731...

Autor: Grzegorz Chmielecki
Dodano: 2007-09-21 18:43:14
Modyfikowano: 2013-10-29 21:27:05

 

Ostatnio odwiedzane

Kanały informacyjne

Cookies (ciasteczka)

Pliki cookie są używane w tym serwisie i pomagają nam udostępniać na nim informacje.
Korzystając z serwisu, zgadzasz się na użycie plików cookie.

Więcej informacji

iRegiony.pl ostentus.pl infodarlowo.pl baltic.info.pl GCL.pl Muzeum Auschwitz-Birkenau katyncrime.pl
Do góry